zondag 5 april 2020

Isa Winter - Deel 12


Vermist


Photo by Alex Fu from Pexels
Isa had nog steeds geen zin in stoffer en blik maar ze bedacht dat ze misschien de foto albums van vroeger eens kon doorbladeren om te kijken of de man die besloot om tussen haar bloemen dood te gaan op één van de foto’s stond. Ze trok de kast in de gang open en de moed zonk haar in de schoenen. Ze wist niet dat ze in haar leven zoveel foto’s had genomen maar ze besloot dapper om alle albums te verhuizen naar de veranda, die nu haar werkkamer was geworden. Een kwartiertje later zat ze aan de tafel in een aangenaam zonnetje en bekeek de foto’s die een testament waren van haar leven met Walter. 

Twee uur later had ze zich door de jaren tachtig geworsteld. Ze moest soms lachen om de mode van toen. En hoe jong hadden ze er allebei uitgezien? Zij in een knalblauwe madonna jurk, strapless en met veel ruches op de rok. Hij in een Miami Vice pak met t-shirt in plaats van hemd en das. Een paar pagina’s later was de mode veranderd maar dat had waarschijnlijk meer met de gelegenheid te maken. Een première waarom zij een lange zwarte glitterjurk droeg met uitsnijding tot op haar heupen. Hij in een zwart pak, spierwit hemd met stijve kraag en strik. Ze moest lachen toen ze zichzelf zag, ze vroeg hoe ze ooit zulk een gedurfde jurk had kunnen aantrekken. Maar uit de andere foto’s bleek dat het toen de mode was en dat ze echt niet alleen was.

De bel ging en ze legde haar bril op het album. Ze vermoedde dat het Trude was. Prima, dan kon ze meteen helpen met het doorbladeren van de boeken.
‘Ben je iets te weten gekomen?’ Trude was amper binnen toen Isa haar ondervroeg.
‘Ja, maar laat me eerst even op adem komen. Ik ben met de fiets gegaan om zoveel mogelijk mensen te zien en ik ben dat niet meer gewoon.’
Isa nam haar vriendin mee naar de veranda. ‘Oei, ben je in een nostalgische bui?’ Trude wees op de fotoalbums die opgestapeld lagen tegen de muur. Isa vertelde waar ze mee bezig was.
‘Ik kan best wat hulp gebruiken. Ik had nooit gedacht hoe vermoeiend het zou zijn om oude foto’s te bekijken.’

Trude trok haar jas uit en nam het volgende album van de stapel. ‘OK, maar geef me eerst wat te drinken, ik ben uitgedroogd!’
Isa haalde een karaf zelfgemaakte iced tea uit de ijskast en schonk voor hen beiden een glas uit. Zwijgend zwoegden ze verder. In huis was alleen het omslagen van de bladeren te horen, af en toe onderbroken door een doffe plof wanneer ze weer tevergeefs alle foto’s in het boek hadden bekeken.
Toen het laatste album doorgenomen was en nog steeds geen bevredigend resultaat had opgeleverd, zonk de moed haar in de schoenen. ‘Ik dacht echt dat hier het antwoord in zou zitten.’
Trude ging met een zucht achteruit in haar stoel zitten en dronk het laatste restje iced tea op. ‘Misschien is er nog een ander spoor. Je hebt me nog helemaal de kans niet gegeven om te vertellen wat ik te weten ben gekomen!’

Isa’s gezicht klaarde meteen op. ‘Verdorie! En jij zegt ook niks.’
‘Ik moest van jouw fotoalbums doorblaren’ zei Trude met een guitige glimlach.
‘Komaan, hou me niet langer in spanning. Wat ben je te weten gekomen?’
‘Wel, het is haast zeker dat Lisette van de aardbodem verdwenen is. Op welke dag heb jij die vent in je tuin gevonden?’
‘Woensdag’ zei Isa en ze zette haar bril af.
‘Dinsdagavond is ze voor het laatst gezien door Dirk van de frituur op het pleintje. Ze kwam om een groot pak friet met stoofvlees en twee gebakken cervela’s. Zonder mayonaise. Daarna heeft niemand haar nog gezien.’
‘Dinsdag? De avond voor die man tussen mijn delphiniums werd gelegd?’
Trude knikte. ‘Er is meer. Ik ben ook even langs gegaan bij het café aan de overkant van de krantenwinkel. Je weet dat haar moeder sinds een half jaar bij hen inwoont en dat ze op het eerste verdiep de grote kamer aan de voorkant heeft zodat ze kan uitkijken op het pleintje en de straat.’
Isa knikte. ‘Wel, Linda’s moeder heeft Lisette zien thuiskomen van de frituur om half negen. Dat klopt met wat Dirk vertelde. Dat is de laatste keer dat ze haar gezien heeft. Sinds woensdag doet Louis de winkel open en sluit hij hem ook weer. Linda’s moeder heeft Lisette niet meer gezien. Niet overdag, niet ’s avonds. 

Isa fronste de wenkbrauwen. ‘Maar ze kan dinsdag niet verdwenen zijn. Ze heeft woensdagmorgen nog naar Eva gebeld!’
Trude knikte. ‘En Eva weet zeker dat zij het was?’
‘Ik denk het wel. Ze kent Lisette toch al van toen ze nog een klein meisje was. Trouwens, Linda’s moeder zit geen 24 uur op een dag voor dat raam hé. Lisette kan weggeglipt zijn toen ze even weg was.’
‘Dat klopt, ik wil maar zeggen dat ze op de normale plaatsen niet meer gezien is sinds dinsdagavond.’
Isa liep naar haar crime board. Ze zette een streepje links van het startpunt, namelijk het lijk tussen de bloemen. Erboven schreef ze “Lisette?”
‘En wat doen we nu?’ Trude keek haar vriendin afwachtend aan.
‘Ik zou inspecteur Bastiaens kunnen bellen maar wat zeg ik dan? Misschien is Lisette echt naar haar zus en dan zetten wij hier de boel op stelten.’
‘Misschien moeten we nog even afwachten.’

Isa zuchtte. ‘We weten niet of die dooie man iets te maken heeft met Lisette. Eens we weten wie hij is, kunnen we misschien de link leggen. Stel – en ik zeg wel stel – dat Louis om één of andere reden Lisette heeft doen verdwijnen, dan is er al te veel tijd verlopen om nog iets voor haar te kunnen doen.’
‘Seg, wat ben jij griezelig! Als hij haar heeft doen verdwijnen dan moet ze toch gevonden worden zeker?’
‘Bij een verdwijning zijn de eerste 48 uur cruciaal. Daarna neemt de kans om het slachtoffer nog levend terug te vinden dramatisch af. Ik stel voor dat we nog een dag of twee wachten en als er dan geen nieuws is bel ik inspecteur Bastiaens.’
Trude was akkoord. Ze zouden nog achtenveertig uur wachten voor ze actie ondernamen.

Wordt vervolgd ....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten