maandag 30 maart 2020

Hoe begin ik aan een verhaal?

Naar aanleiding van Hamley's 22, een schrijfchallenge voor mensen die graag een verhaal op papier krijgen en die de kans hebben om onder begeleiding gedurende 22 dagen 1000 woorden per dag neer te pennen, viel het mij op dat heel veel mensen een boek of een verhaal in zich hebben maar vaak niet weten hoe ze eraan moeten beginnen. Soms weten ze wel hoe ze aan een verhaal moeten beginnen maar zitten ze verderop strop omdat ze niet weten hoe het verder gaat. Soms kunnen ze niet beslissen waar ze over gaan schrijven. Anderen denken dan weer dat hun verhaal niet interessant genoeg is... er zijn redenen genoeg om niet te schrijven.

Zelf heb ik in mijn leven massa's schrijfsels bij elkaar gepend. Ik denk dat de eerste teruggaat tot 1981 dus da's al behoorlijk lang. Het was een verhaal dat ik schreef voor de radio maar als ik het nu bekijk denk ik... "ouch, dat had toch wel beter gekund". Maar ook een auteur leert van zijn of haar fouten en net zoals bij alles baart oefening kunst. Ik heb met de jaren dan ook heel veel manieren gezocht om het best mogelijke resultaat neer te zetten.
Omdat schrijven voor mij tot nu toe nog altijd een leuke vrijetijdsbesteding was of iets om mij bezig te houden tijdens het lange wachten op luchthavens, zijn er veel schrijfsels die half afgewerkt ergens in "The Cloud" in een map zitten. Maar tijdens het opruimen en afwerken kwam ik een aantal templates tegen die ik had gemaakt om het mezelf gemakkelijker te maken om een verhaal op te zetten. Ik wil ze dan ook graag met jullie delen. Laat even weten of ze je geholpen hebben met het schrijven van of structuur geven aan een verhaal.

  • De Plot Sketch. Een heel eenvoudige manier om je verhaal op te zetten. Je kan hem hier downloaden.
  • Indeling in hoofdstukken. Eens je sketch klaar is kan je je hoofdstukken gaan indelen. Wat gebeurt er in elk hoofdstuk? Een template daarvoor kan je hier downloaden
  • Karakterbogen. Een personage evolueert tijdens het verhaal. Hij wordt beïnvloed door de moeilijkheden die hij moet overkomen. Hier vindt je een template om die evolutie vast te leggen.
  • Gedetailleerd profiel van een personage. Wil je je personage voldoende kennen om hem geloofwaardig te maken dan moet je alles over hem weten. Deze template helpt je daarbij.
Wil u graag nog meer tips? Laat het zeker weten in de commentaren onderaan.

Succes!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten